Otázky k vypracování
Etika v pedagogice - okruhy otázek (80 otázek – podzim 2013)
Vyučující: PhDr. Olga Nytrová
Okruh 1
1. Kdo je člověk? Je to ten, kdo se má tázat? V čem tkví poslání lidské bytosti?
(Nytrová O., Pikálková M. Etika a logika v komunikaci, E. Coreth Co je člověk? )
2. Máme hledat smysl života? Proč nejsme vyvázáni z hledání smyslu života? (V.E.Frankl) připravuje Angelová
3. Potřebuje lidstvo řád a vadí mu chaos? - Vypracovaná!!!
4. Co je dobro? Co je zlo? (jak tyto pojmy vymezuje antika, jak jiní filosofové, (Mel Thompson, Přehled etiky) Vypracovaná!!!
5. Patří k lidské podstatě zajímat se o otázky dobra a zla na pozadí vztahů mezi lidmi?
Rozhodujeme se denně? Uveďte příklady.
6. Co má na mysli filosof Martin Buber, který napsal knihu Já a ty? Jak se má vztahovat moje Já k Ty bližního? (Nytrová O., Pikálková M. Etika a logika v komunikaci) připravuje Holubová
7. Jaké ctnosti uvádí již antika? (Mel Thompson, Přehled etiky)
8. Rozeberte myšlenku Publia Syra: „Z cizí vady čerpá moudrý nápravu vady vlastní.“
(Charakterizujte moudrost, proč k ní máme směřovat, proč se jí říká kardinální ctnost – Křivohlavý I. Psychologie moudrosti)
Okruh 2
9. Vyložte tvrzení, že ctnost je zdatnost ke konání dobra. Kořenek J. Lékařská etika)
10. Které jsou tři hlavní křesťanské ctnosti? Popište je. Vypracovaná!!!
11. Protiváhou ctností jsou neřesti – hříchy – analyzujte je: pýcha, lakota, chtíč, závist, nenasytnost, hněv a lenost. Vypracovaná!!!
12. Analyzujte ctnosti, které uvádí Akvinský: rozumnost, spravedlnost, statečnost a uměřenost (sofrosyné)
13. Lékař a etik J.Kořenek analyzuje ctnosti lékaře – aplikujte je na osobnost pedagoga a uveďte příklady ze života: láska k nemocnému (sloužit životu) , odpovědnost, pokora, trpělivost, obětavost, vlídnost, laskavost, ohleduplnost, taktnost, diskrétnost, poctivost, prozíravost, předvídavost, radost, humor, rozvážnost, rozhodnost...
14. Proč je moudrost (sofia) univerzální hodnotou lidstva? (Křivohlavý Psychologie moudrosti, Křivohlavý : O moudrosti s J.Křivohlavým) Uveďte příklad projevené moudrosti – kazuistika ze života nebo z odborné literatury nebo i z beletrie či filmu, divadla
Proč je moudrost považována za vrchol zrání člověka? Podle Platóna se v ní setkávají všechny ostatní ctnosti. Jakým způsobem?
15. Jak má člověk usilovat o moudrost, která je kardinální ctností? Máme vyhledávat a oceňovat moudré lidi, radit se s nimi? Uvedte příklad. Vypracováno!!!
16. Co znamená směřovat k dobrému životu? Jaké hodnotové postoje je potřeba zaujímat?
17. Jak můžeme směřovat k dobru a uvádět v praxi do života dobro a proměňovat tak společnost a své vrstevníky?
18. Jak jsou ctnosti zakotveny v osobnosti člověka a formují jeho jednání? Kořenek J. Lékařská etika)
Okruh 3
19. Jak rozumět pojmu „obnova morálky“? Potřebujeme novou etiku, novou morálku?
20. Vysvětlete, proč etika prochází dějinami lidstva.
21. Čím se etika zabývá? Vypracováno!!!
22. Máme být eticky zakotveni? Proč T. G. Masaryk zdůrazňoval, že etická zakotvenost je pro demokracii nezbytná? připravuje Doubková, Babáková
23. Proč je etika důležitá pro lidský život?
24. Co si představujete pod pojmem „etické vakuum“? (H.Jonas Princip odpovědnosti s. 50)
25. Proč je třeba pěstovat mravní cítění? Vypracováno!!!
Okruh 4
26. Co to znamená, že princip výkonu je v protikladu k principu účasti? Jaké jsou důsledky?
27. V čem je komunikace pro lidské bytí důležitá?
28. Proč je třeba pěstovat umění dialogu?
29. Co říká o dialogu filosof Milan Machovec ?
30. Co má na mysli filosof Ladislav Hejdánek, když tvrdí, že dialog je převratné setkání?
31. Proč se říká, že jsme dialogické existence?
32. Jak rozumíme pojmu hodnota? (Filosofický slovník, Psychologický slovník, Dorotíková Filosofie hodnot) Vypracováno!!!
Okruh 5
33. Má každý člověk svůj žebříček hodnot (škálu hodnot, hierarchii hodnot)? Vypracováno!!!
34. Jak jsme na tom s hodnotou pravdy? Co o pravdě říkal M. J. Hus?
35. Je třeba dbát na spravedlnost a solidaritu?
36. Myslí člověk, kterému jde o dobrý život, na prvním místě na své „štěstí“? Vypracováno!!!
37. Je usilování o dobro riskantní?
38. Co náleží k základním ctnostem? (viz např. J. Kořenek Lékařská etika) připravuje Holubová
39. Jaký rozdíl je mezi spravedlností a milosrdenstvím? (L. a R. Eyrovi Jak naučit děti hodnotám) Vypracováno!!!
40. Co je projevem mravní angažovanosti a souzněním s lidskými ideály?
41. Jak chápeme myšlenku, že étos v sobě nese vnímavost k celku a smysl pro mravní přesah?
42. Vyložte, co jsou duchovně intelektuální schopnosti. (J. Jankovský Etika pro pomáhající profese)
43. Charakterizujte emocionální dospělost. Uveďte příklady ze života.
44. Který antický filosof přišel s pojmem „péče o duši“?
45. Kteří myslitelé nás upozorňují na důležitost péče o duši? (J. Patočka, R. Palouš,
A. Hogenová, J.Sokol)
46. Co je to svědomí? (A. Hogenová o probouzení svědomí viz přednáška sborník TGM Etika a Masaryk, J. Jankovský Etika pro pomáhající profese) Vypracováno!!!
Okuh 7
47. Je manipulace nebezpečná a proč? Uveďte kazuistiku. (N.Aga Nenechte sebou manipulovat)
48. Co znamenají životní krize? Posílí nás a prohloubí? (J. Jankovský Etika pro pomáhající profese) Vypracováno!!!
49. Co znamená pro lidský život a vztahy odpuštění? (V.Jankélevitch Odpuštění, J.Křivohlavý Pozitivní psychologie, viz článek ve skriptech Smrt chlapce dala život třem dívkám Džanín)
50. Co je charakteristické pro lidskou zralost? (O. Nytrová, M. Pikálková Dialog mezi hodnotami aneb Hodnoty vyřčené a hodnoty žité) Vypracováno!!!
51. Jak máme přistupovat k utrpení, nemoci a smrti? (Vanda Hájková Zředěný život sborník, s. 7 , O. Nytrová: Etické aspekty práce s osobami s progresivním onemocněním úvodní článek)
52. Je smíření se smrtí důležitým životním úkolem? Je péče o duši přípravou na smrt? Vypracováno!!!
53. Je v dnešní společnosti smrt falešně tabuizována? Jaké to má důsledky?
54. Co víte o paliativní medicíně a hospicovém hnutí? Vypracováno!!!
55. Jaký je postoj naší společnosti k eutanazii? Co říkají doborníci a jaký je váš názor? připravuje Tuzarová
Okruh 8
56. Jak vychází výchovná kompetence z odpovědnosti, která s sebou nese starost, závazek za to, co je mi svěřeno do péče? (N. Pelcová Vzorce lidství)
57. Jak chápeme rozvoj charakteru žáků? (P. Vacek Rozvoj morálního vědomí žáků) připravuje Kucábová
58. Proč je rozvíjení charakteru důležité?
59. Proč se jako prevence syndromu vyhoření doporučuje: „Buď sám k sobě mírný, vlídný a laskavý“ ?
60. Jak se vytváří morálně zralý charakter u dětí a mladých lidí a co ho ovlivňuje? (P. Vacek Rozvoj morálního vědomí žáků) Vypracováno!!!
61. Proč etické a výchovné problémy ohrožují člověka v jeho existenci a je třeba pěstovat morální vědomí? Vysvětlete a aplikujte např. na šikanu a její řešení.
Okruh 9
62. Proč se řada pedagogů vyslovuje pro prioritu výchovy charakteru před zprostředkováním vědomostí? (N. Pelcová Vzorce lidství)
63. Co to znamená ptát se po smyslu výchovy a „výchovna“? (N. Pelcová Vzorce lidství)
64. Jak vedeme žáky k tomu, aby projevovali soucit s těmi, kdo mají těžkosti? (R. R. Olivar, S. Lencz, M. Nováková) připravuje Babáková
65. Co to je prosociálnost? Uveďte příklad prosociálního jendání. ( R. Olivar, S. Lencz, M. Nováková) Vypracováno!!!
Co je altruismus?
66. Jak pěstujeme pozitivní vzorce chování?
67. Jak vychováváme k odpovědnosti? (Uveďte příklady z literatury, filmu, divadla, ze své praxe.)
Okruh 10
68. Patří odpovědnost nezbytně ke svobodě? Proč je svoboda bez odpovědnosti problematická?
69. Jaká je úloha a mravní odpovědnost školy ve výchově? Uveďte kazuistiku
70. Je potřebné navazovat na rodiče a vést s nimi dialog? Máme pěstovat mezigenerační dialog?
71. Je ve společnosti důležitou hodnotou mezigenerační dialog i dnes ? Jaké jsou důvody?
72. Jak tříbíme vnímání pravdy, spravedlnosti a schopnost předvídat důsledky činů u svých svěřenců (žáků, studentů, klientů)?
73. Které vlastnosti charakteru jsou nezbytné k prosazování činů vycházejících z mravního přesvědčení? Je nezbytná vůle, odolnost, vytrvalost, trpělivost?
Okruh 11
74. Proč hodnotová nejistota v generaci vychovatelů vychovává nechtěně hodnotový nihilismus u generace vychovávaných? (co je nihilismus, co jsou hodnotové postoje...)
75. Jak aplikujeme etiku a poukazujeme na etická dilemata pomocí kazuistik, příběhů, vyprávění či případových studií pro zralejší?
76. Jaké je mravní poselství pohádek? Uveďte příklad. (O. Nytrová, V. Strachota, Králové, královny, princové princezny českého filmu, s. 213, Některé zásadní motivy českých pohádek)
77. Jak přibližujeme tradiční hodnoty naší kultury?
78. Patří slušnost k tradičním hodnotám? Překlenuje rozdíly mezi lidmi?
Okruh 12
79. Je schopnost vděčnosti morální kvalitou? Máme být vděčni za život, za vztahy, za nadání? Proč někteří lidé nechtějí být nikomu vděčni? Je na vině pýcha, samolibost?
80. Vyložte stručně křesťanské Desatero jako celek a detailněji jedno zvolené přikázání (např. Cti otce svého a matku). Vypracováno!!!
81. Přibližte nám univerzální hodnotu lásky (viz např. E. Fromm Umění milovat, I. Křivohlavý Pozitivní psychologie, BIBLE - Nový zákon Korintským 13 – apoštol Pavel, Chalil Džibran Prorok.).
82. Přibližte nám univerzální hodnotu přátelství, které je vysoce oceňováno již od antiky. Viz Aristoteles. Uveďte příklady z literatury, filmu, divadla, ze své praxe.